header methode
Home Effectief communiceren kun je leren

Training - Effectief communiceren kun je leren

  • Ontdek de basis van ieder goed gesprek
  • Kom tot échte verbinding
  • Versterk onderlinge relaties

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Wil je meer informatie over de opzet van de training?

We hebben hieronder alvast op een rij gezet wat jouw medewerkers of collega’s kunnen verwachten. We spreken ze zoals je ziet direct aan met ‘jij’. De trainingen draaien tenslotte volledig om hen.

Tijdsduur

back in time icon

4 dagdelen

Groepsgrootte

12

max. deelnemers

Mogelijkheden

hybride

online / offline

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Duik in de basis van een goed gesprek en leer effectiever communiceren

Communiceren doe je elke dag. Maar een écht goed gesprek kan pas tot stand komen als de basis goed is. Daarom ga je daar tijdens dit thema mee aan de slag. Je ontdekt de basis van ieder goed gesprek, hoe je tot échte verbinding kan komen met klanten en collega’s maar ook hoe je de vraag achter de vraag helder kan krijgen door het inzetten van de juiste gespreksvaardigheden. Ook ga je van elkaar leren aan de hand van eigen uitdagingen in het werkveld. Dit doen we met behulp van intervisie. Hier heb je direct de kans om jouw nieuwe vaardigheden in de praktijk te brengen door goed te luisteren en open vragen te stellen voordat je een advies uitbrengt. Tot slot gaan we ook aan de slag met vaardigheden die je nodig hebt in lastigere situaties waarbij bijvoorbeeld veel weerstand en emotie komt kijken. In al deze trainingen staat centraal: oefenen, volop experimenteren en het verbeteren van jouw communicatievaardigheden. Dit onder begeleiding van een ervaren trainer én trainingsacteur (levend oefenmateriaal). Je krijgt directe feedback op jouw gedrag en leert door succeservaringen.

Voor wie?

Wil jij leren hoe het is om écht goede gesprekken voeren? Leren hoe je jouw basishouding in gesprekken zo optimaal mogelijk kan inzetten en concrete communicatievaardigheden kan toepassen? Dan is dit thema voor jou!

Wat gaan we precies doen?

Deel I – Wat is de basis van een goed (en effectief) gesprek?

Wist je dat voor 55% jouw lichaamstaal, 38% jouw stemgebruik en slechts 7% de woorden die je gebruikt bepalend zijn voor de manier waarop jouw boodschap overkomt op een ander? Hoe meer deze elementen met elkaar in lijn liggen, hoe makkelijker het is voor anderen om jou te begrijpen én om aan te sluiten op anderen. We gaan aan de slag met de basis van een goed gesprek: een optimale basishouding. Je leert hoe je zo goed mogelijk kunt aansluiten op jouw gesprekspartners vanuit een accepterende en nieuwsgierige basis. Je leert luisteren zonder oordeel en vooral om te begrijpen in plaats van luisteren om te reageren.

Deel II – Hoe kom je tot échte verbinding met een klant of collega?

In de tweede training focussen we ons op het verbeteren van concrete communicatievaardigheden. Je ervaart hoe het is om vaardigheden als luisteren, samenvatten en doorvragen direct toe te passen in gesprekken en deze skills voor je te laten werken. Daarnaast ga je ontdekken hoe je de juiste informatie boven tafel krijgt in gesprekken en daardoor de vraag achter de vraag scherp kan krijgen. Vanuit deze basis gecombineerd met de vaardigheden die je op hebt gedaan in de vorige training is een goed gesprek gegarandeerd. Ook ga je oefenen en experimenteren met het nieuwe gedrag in de praktijk.

Deel III – Leer aan de hand van uitdagingen in jouw werkveld

In de derde training is het tijd om terug te blikken, te reflecteren, goed te luisteren naar elkaars ervaringen, hierop door te vragen en met elkaar mee te denken. Je mag een eigen case inbrengen en aan de hand van een concrete intervisie methode ga je met andere deelnemers in gesprek over mogelijke uitdagingen in het werkveld. Naast dat er ruimte is voor eigen casussen is een mooi bij-effect dat deelnemers in de intervisie bijeenkomst ook volop bezig zijn met het stellen van open vragen stellen, het goed luisteren, doorvragen, nieuwsgierig zijn en het achterhalen van de vraag achter de vraag. Het geven van goed advies is pas een laatste stap!

Deel IV – Maak een verdiepingsslag op nieuw, aangeleerd gedrag

Er is inmiddels volop geëxperimenteerd met het nieuwe gedrag in de praktijk en de basis is gelegd. In deze training maken we een verdiepingsslag op het nieuwe gedrag. Om het nieuwe gedrag duurzaam te verankeren is het belangrijk om hier in een veilige omgeving mee te kunnen experimenteren. In de laatste training gaan we naast het verdiepen ook verbreden op het thema weerstand en emoties.

Na de training:

  • Kun je jouw persoonlijke boodschap beter overbrengen.
  • Weet je hoe je kan aan sluiten bij je gesprekspartner in zowel verbale als non-verbale communicatie.
  • Ervaar je hoe het is om écht in verbinding te zijn met klanten of collega’s.
  • Heb je jouw communicatie en -gespreksvaardigheden verbeterd en kan je deze optimaal inzetten tijdens gesprekken.
  • Kan jij de vraag achter de vraag boven tafel krijgen.
  • Heb je inzicht gekregen in jouw eigen gedrag in lastige situaties, heb je directe feedback gekregen en heb je het effect van nieuw gedrag ervaren in de praktijk.
  • Heb je ervaren hoe je uitdagingen in de praktijk het beste kunt oplossen.
  • Kun je weerstand en emoties tijdens gesprekken opvangen en ombuigen.
  • Versterk je onderlinge relaties.
Hoe kunnen we jou helpen?

Laat je contactgegevens achter en we nemen binnen een werkdag contact met je op over onze training effectief communiceren kun je leren.

"*" geeft vereiste velden aan

Hoe meer we weten over jouw vraag, hoe beter wij met je mee kunnen denken. Fijn als je daarom ook kort jouw vraag en eventueel telefoonnummer achterlaat. We gebruiken jouw gegevens alleen om jouw vraag te beantwoorden.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Na de training:
  • Kun je jouw persoonlijke boodschap beter overbrengen.
  • Weet je hoe je kan aan sluiten bij je gesprekspartner in zowel verbale als non-verbale communicatie.
  • Ervaar je hoe het is om écht in verbinding te zijn met klanten of collega’s.
  • Heb je jouw communicatie en -gespreksvaardigheden verbeterd en kan je deze optimaal inzetten tijdens gesprekken.
  • Kan jij de vraag achter de vraag boven tafel krijgen.
  • Heb je inzicht gekregen in jouw eigen gedrag in lastige situaties, heb je directe feedback gekregen en heb je het effect van nieuw gedrag ervaren in de praktijk.
  • Heb je ervaren hoe je uitdagingen in de praktijk het beste kunt oplossen.
  • Kun je weerstand en emoties tijdens gesprekken opvangen en ombuigen.
  • Versterk je onderlinge relaties.

Waarom een training bij ons?

icon doelgericht
Doelgericht trainen

‘Zonder doel kun je niet scoren’, luidt de volkswijsheid. En zo is het. Wij bouwen alles op rondom jullie doelen en praktijk.

icon didactiek
Bewezen didactiek

Wij zijn experts psychologie en gedragsverandering. En dat merk je: onze didactiek en innovatieve leervormen hebben impact

icon ervaring
Onvergetelijke ervaring

Wij krijgen iedereen op het puntje van de stoel. Medewerkers verleggen grenzen en experimenteren volop. Succeservaringen gegarandeerd!

icon toepasbaar
Direct toepasbaar

Na de training gaan jouw medewerkers terug naar de werkvloer. Dus halen wij die praktijk naar de training. Zo is alles direct toepasbaar.

icon impact
Datagestuurde impact

Wij maken onze impact aantoonbaar met data. Zo weet je zeker dat jouw medewerkers en organisatie op koers liggen.

Zijn deze trainingen ook iets voor jou?

communication is key
All
Communication is key
Communiceer op een manier die bij jou én bij de ander past!
  • Jezelf en de ander begrijpen
  • Optimale aansluiting vinden
  • Verbeterde gespreksvaardigheden
Lees meer
klantgericht communiceren training
All
Klantgericht communiceren
Voeg met jouw klantousiasme échte waarde toe aan jouw organisatie.
  • Optimaal klantgericht communiceren
  • Klantvriendelijkheid en eigen invloed hierop vergroten
  • Meer blije klanten
Lees meer
succesvolle hybride meetings training
All
Effectief communiceren met NLP
Communiceer effectiever en bouw sterkere relaties
  • Begrijp hoe communicatie werkt
  • Vind optimale aansluiting bij anderen
  • Leer hoe je gerichter kunt luisteren
Lees meer
kracht van lichaamstaal training
All
De kracht van lichaamstaal
Zet jouw lichaamstaal optimaal in tijdens communicatie op je werk en in je privéleven.
  • Bewustwording van eigen lichaamstaal
  • Lichaamstaal in overeenstemming brengen met de overgedragen boodschap
Lees meer
traningsfoto interactie
All
De magie van storytelling
Overtuig met jouw pitch of presentatie met een verhaal dat raakt!
  • Krachtig spreken
  • Overtuigend presenteren
  • Anderen in beweging brengen door een verhaal dat raakt
Lees meer
blur header page overlay
All
De vraag achter de vraag
Kom tot de kern – en zo tot écht contact.
  • Weten wat iemand echt wil en beweegt
  • Doorvragen tot de kern
  • Effectiever communiceren
Lees meer
adviseren met impact training
All
Adviseren met impact
Hoe maak jij echt een verschil met je advies?
  • Impact van een advies vergroten
  • Omgaan met weerstand en miscommunicatie
  • Overtuigend adviseren
Lees meer
training feedback geven en ontvangen
All
Feedback geven en ontvangen
Ontdek de meerwaarde van een veilige en positieve aanspreekcultuur.
  • Opbouwend feedback geven en ontvangen
  • Concrete tools in handen hebben
  • Een veilige werkomgeving creëren
Lees meer
kom op voor jezelf training
All
Kom op, voor jezelf!
Assertief zijn kan je leren: bewaak je grenzen en leer effectief ‘nee’ zeggen.
  • Opkomen voor eigen belangen
  • Grenzen herkennen en aangeven
  • Vriendelijk en duidelijk ‘nee’ zeggen
Lees meer