"*" geeft vereiste velden aan
We hebben hieronder alvast op een rij gezet wat jouw medewerkers of collega’s kunnen verwachten. We spreken ze zoals je ziet direct aan met ‘jij’. De trainingen draaien tenslotte volledig om hen.
Tijdsduur
4 dagdelen
Groepsgrootte
max. deelnemers
Mogelijkheden
online / offline
"*" geeft vereiste velden aan
Communiceren doe je elke dag. Maar een écht goed gesprek kan pas tot stand komen als de basis goed is. Daarom ga je daar tijdens dit thema mee aan de slag. Je ontdekt de basis van ieder goed gesprek, hoe je tot échte verbinding kan komen met klanten en collega’s maar ook hoe je de vraag achter de vraag helder kan krijgen door het inzetten van de juiste gespreksvaardigheden. Ook ga je van elkaar leren aan de hand van eigen uitdagingen in het werkveld. Dit doen we met behulp van intervisie. Hier heb je direct de kans om jouw nieuwe vaardigheden in de praktijk te brengen door goed te luisteren en open vragen te stellen voordat je een advies uitbrengt. Tot slot gaan we ook aan de slag met vaardigheden die je nodig hebt in lastigere situaties waarbij bijvoorbeeld veel weerstand en emotie komt kijken. In al deze trainingen staat centraal: oefenen, volop experimenteren en het verbeteren van jouw communicatievaardigheden. Dit onder begeleiding van een ervaren trainer én trainingsacteur (levend oefenmateriaal). Je krijgt directe feedback op jouw gedrag en leert door succeservaringen.
Wil jij leren hoe het is om écht goede gesprekken voeren? Leren hoe je jouw basishouding in gesprekken zo optimaal mogelijk kan inzetten en concrete communicatievaardigheden kan toepassen? Dan is dit thema voor jou!
Deel I – Wat is de basis van een goed (en effectief) gesprek?
Wist je dat voor 55% jouw lichaamstaal, 38% jouw stemgebruik en slechts 7% de woorden die je gebruikt bepalend zijn voor de manier waarop jouw boodschap overkomt op een ander? Hoe meer deze elementen met elkaar in lijn liggen, hoe makkelijker het is voor anderen om jou te begrijpen én om aan te sluiten op anderen. We gaan aan de slag met de basis van een goed gesprek: een optimale basishouding. Je leert hoe je zo goed mogelijk kunt aansluiten op jouw gesprekspartners vanuit een accepterende en nieuwsgierige basis. Je leert luisteren zonder oordeel en vooral om te begrijpen in plaats van luisteren om te reageren.
Deel II – Hoe kom je tot échte verbinding met een klant of collega?
In de tweede training focussen we ons op het verbeteren van concrete communicatievaardigheden. Je ervaart hoe het is om vaardigheden als luisteren, samenvatten en doorvragen direct toe te passen in gesprekken en deze skills voor je te laten werken. Daarnaast ga je ontdekken hoe je de juiste informatie boven tafel krijgt in gesprekken en daardoor de vraag achter de vraag scherp kan krijgen. Vanuit deze basis gecombineerd met de vaardigheden die je op hebt gedaan in de vorige training is een goed gesprek gegarandeerd. Ook ga je oefenen en experimenteren met het nieuwe gedrag in de praktijk.
Deel III – Leer aan de hand van uitdagingen in jouw werkveld
In de derde training is het tijd om terug te blikken, te reflecteren, goed te luisteren naar elkaars ervaringen, hierop door te vragen en met elkaar mee te denken. Je mag een eigen case inbrengen en aan de hand van een concrete intervisie methode ga je met andere deelnemers in gesprek over mogelijke uitdagingen in het werkveld. Naast dat er ruimte is voor eigen casussen is een mooi bij-effect dat deelnemers in de intervisie bijeenkomst ook volop bezig zijn met het stellen van open vragen stellen, het goed luisteren, doorvragen, nieuwsgierig zijn en het achterhalen van de vraag achter de vraag. Het geven van goed advies is pas een laatste stap!
Deel IV – Maak een verdiepingsslag op nieuw, aangeleerd gedrag
Er is inmiddels volop geëxperimenteerd met het nieuwe gedrag in de praktijk en de basis is gelegd. In deze training maken we een verdiepingsslag op het nieuwe gedrag. Om het nieuwe gedrag duurzaam te verankeren is het belangrijk om hier in een veilige omgeving mee te kunnen experimenteren. In de laatste training gaan we naast het verdiepen ook verbreden op het thema weerstand en emoties.
Laat je contactgegevens achter en we nemen binnen een werkdag contact met je op over onze training effectief communiceren kun je leren.
"*" geeft vereiste velden aan
‘Zonder doel kun je niet scoren’, luidt de volkswijsheid. En zo is het. Wij bouwen alles op rondom jullie doelen en praktijk.
Wij zijn experts psychologie en gedragsverandering. En dat merk je: onze didactiek en innovatieve leervormen hebben impact
Wij krijgen iedereen op het puntje van de stoel. Medewerkers verleggen grenzen en experimenteren volop. Succeservaringen gegarandeerd!
Na de training gaan jouw medewerkers terug naar de werkvloer. Dus halen wij die praktijk naar de training. Zo is alles direct toepasbaar.
Wij maken onze impact aantoonbaar met data. Zo weet je zeker dat jouw medewerkers en organisatie op koers liggen.