Haal de optimist in jezelf naar boven!

Je hebt mensen bij wie het glas halfvol is en mensen bij wie het glas halfleeg is. Met het glas halfvol bekijk je situaties op een positieve manier. Wanneer het glas halfleeg is, focus jij je juist op de meer negatieve kanten van een situatie. Hoe kan jij ervoor zorgen dat jouw halflege glas halfvol wordt? Oftewel: hoe kan jij jezelf triggeren om de optimist in jezelf vaker naar boven te halen?

Optimist vs. pessimist

Mensen die optimistisch zijn, staan positiever in het leven. Ze verwachten goede uitkomsten, ook wanneer het moeilijk wordt. Ze pakken moeilijkheden aan en gaan hier mee aan de slag. Het is voor een optimist gemakkelijker om vrienden te maken, omdat mensen graag omgaan met een persoon die een positieve levenshouding heeft. Mensen worden zelf ook sneller optimistisch wanneer ze met een positief ingesteld persoon omgaan. Ook op lichamelijk vlak is optimisme een stuk beter voor je. Je voelt je gezonder, kunt beter tegen stress, hebt je emoties beter onder controle en uit studie van Amerikaanse academici blijkt dat een optimist gemiddeld zelfs 10% ouder wordt dan een pessimist.

Pessimisten zien het glas vaker halfleeg, dan halfvol. Ze gaan vaker uit van het negatieve, dan van het positieve. Het kan zijn dat je jezelf herkent in kenmerken van een pessimist. Dan is er goed nieuws voor jou! Je kan optimisme namelijk ontwikkelen. Dit houdt in dat je kan leren om meer door de bril van een optimist naar situaties te kijken.

Hersenen en genen

Hoe komt het dat de één optimistischer in het leven staat dan de ander? Heeft dit dan te maken met aanleg? Jarenlang hebben we binnen de psychologie en biologie gedacht dat aanleg iets is dat vaststaat en onveranderbaar is, maar is dit wel zo? Epigenitica is de wetenschappelijke studie die zich hiermee bezig houdt. Hiermee wordt naar het effect van genen op de mens gekeken. Zo heeft men binnen de epigenetica onderzoek gedaan naar mensen met dezelfde genen.

“Je hebt meer invloed op de ontwikkeling van je genen dan je denkt!”

Eeneiige tweelingen hebben dezelfde genen, maar toch wordt de één depressief en de ander niet. Hoe is dit te verklaren? Het kan zijn dat door een onprettige ervaring -bijvoorbeeld een scheiding- er een aanpassing is ontstaan in de hersenen en genen waardoor de persoon meer of minder gevoelig wordt voor een depressie. De ander kan dan wel dezelfde genen hebben, maar de activiteit van de genen zijn dan anders. Wanneer je een vervelende situatie hebt ervaren, kan er een epigenetische verandering plaatsvinden. Dit betekent dat de functie van een gen veranderd, al blijft het DNA type hetzelfde. Stel je ervaart al een lange periode stress. Dan verandert de functie van het gen die ervoor zorgt dat je je ontspannen voelt. Het gen dat voor ontspanning zorgt, wordt dan als het ware op ‘inactief’ gezet. Hierdoor is het moeilijk om bij dat gen te komen en voel je je langer gestrest..

“Wist je dat we ook onze hersenen voor de gek kunnen houden?”

We zijn van nature geneigd om ons te focussen op de negatieve dingen om ons heen. Logisch! In de tijd van de jagers en verzamelaars was negativiteit mogelijk gevaar. We kunnen onze mindset zo aanpassen, dat we onze hersenen het tegenovergestelde laten doen dan wat ze van nature gewend zijn. Door ons op het positieve te focussen, kunnen we onze hersenen als het ware herprogrammeren. Je leert hierdoor om een positieve kijk op situaties te krijgen. Je ziet het glas vaker halfvol.

Tips & tricks

In deze documentaire wordt BBC-presentator Michael Mosley zes weken lang gevolgd. Hij ondervindt wat voor verandering er kan plaatsvinden qua hersenactiviteit en of hij daadwerkelijk optimistischer kan worden door te mediteren en actief aan de slag te gaan met CBM.

Cognitive Bias Modification (CBM)

Bij de start van het traject wordt de hersenactiviteit van Michael in kaart gebracht. Er worden verschillende gezichten getoond, blij, boos en verdrietig. Het blijkt dat de hersenenactiviteit erg hoog is wanneer er negatieve gezichten voorbij komen. De hersenactiviteit wanneer positieve gezichten voorbijkomen is een stuk lager. Hersenen reageren dus veel heftiger op het zien van negatieve gezichten.

Gedurende zes weken oefent Michael met de Cognitive Bias Modification. Iedere dag besteedt hij tijd aan het herkennen van positieve gezichten door middel van een app. Er staan allemaal negatieve gezichten in beeld. Het idee is dat je het positieve gezicht zoekt en aanklikt.

Zie jij ‘m?

Na deze periode wordt zijn hersenactiviteit opnieuw gemeten. Wat blijkt? Zijn hersenactiviteit bij het zien van negatieve gezichten is significant afgenomen en bij positieve gezichten licht toegenomen. Michael merkt dat hij een stuk optimistischer in zijn leven staat; zijn omgeving bevestigt dit.

Probeer het zelf!

Wil je dit zelf ook proberen? Dan kun je de BiasModification app downloaden. Je moet zelf de positieve gezichten gaan herkennen en zult naarmate het traject vordert steeds gemakkelijker de positieve gezichten herkennen.

Hoe werkt dit dan? Je houdt als het ware je hersenen voor de gek! Door jezelf te trainen om positieve emoties te zien, ga je ook buiten de app meer focussen op positiviteit, in real life. En dat is fijn!

Meditatie

Een andere manier om je mindset te veranderen is door middel van meditatie. Stel: je voelt je de hele dag al druk in je hoofd. Het lukt je maar niet om een positief gevoel te krijgen. Door te mediteren kun je rust creëren en positieve ervaringen gemakkelijker tot je nemen. Hoe kun je ervoor zorgen dat meditatie werkt?

  • Neem 10 minuten de tijd
  • Kies een vast moment hiervoor
  • Sluit je ogen
  • Focus op je ademhaling
  • Vergeet even alle gedachtes
  • Accepteer daarbij de gedachten die binnenkomen: ze komen en ze gaan

Mediteren leidt tot het herorganiseren van je brein. Hierdoor gaat alle drukte uit je hoofd en creëer je rust. Je kunt makkelijker je aandacht verdelen over prikkels uit je omgeving. Je kunt je gaan focussen op de positieve ervaringen. Na een paar weken kun je je al een heel ander mens voelen. Je gaat het glas vaker halfvol zien!

Wil jij het glas meer half vol zien dan half leeg? Wil je meer weten hoe je aan de slag kan met optimisme? Wie weet is de training: kracht van optimisme iets voor jou!

Anderen over Interactie Trainingen

Bedrijven die je voorgingen

Online zijn wij net zo gek van interactie!
Alle trainingen die je op onze website ziet, zijn nu ook online te volgen. Tevens hebben we een speciaal geselecteerd aanbod van online trainingen, afgestemd op het nieuwe normaal en de uitdagingen van nu.
Oké!