‘’Ja, hij staat daar …’’ De paarse krokodil staat in een hoek bij de conciërge van het zwembad. De moeder met blij dochtertje krijgt het gevonden voorwerp alleen niet mee naar huis. Eerst even 10 formulieren invullen graag … De reclame van een nationale verzekeraar uit 2004 staat veel mensen nog in het geheugen gegrift. De paarse krokodil werd het symbool van klantonvriendelijkheid. Paarse krokodillen, die wil je in jouw organisatie niet. Daarom geven we je 4 praktisch toepasbare tips voor klantgerichter werken.
Klantgericht of klantvriendelijk?
In het voorbeeld hierboven gebruiken we twee begrippen door elkaar: klant(on)vriendelijkheid en klantgerichtheid. We nemen eerst het verschil tussen die twee onder de loep:
Klantvriendelijkheid is meestal reactief en gaat over hoe je reageert op klanten die naar jou toe komen. Het is bovendien vrij letterlijk en gaat over hoe je praat, schrijft, kortom: communiceert met de klant. Hoe reageer je op een vraag of klacht? Hoe begroet je de klant?
Klantgerichtheid is proactief en gaat verder dan klantvriendelijk zijn. Het is de wil om de klant perfect te helpen en wat je daarvoor doet, ook ongevraagd. Het is de mate waarin je de behoeften, belangen en wensen van de klant weet te achterhalen. En er ook naar handelt, natuurlijk. Door klantgerichter te werken krijg je de klant écht enthousiast.
Klantgerichter werken maakt het verschil …
Je begrijpt: als je echt het verschil wilt maken, is klantgerichtheid cruciaal. Daarmee verban je paarse krokodillen naar het verleden, of voorkom je dat ze in jouw organisatie ontstaan. Daarom diepen we het begrip klantgerichtheid nog wat verder uit:
Klantgericht = mensgericht. Verplaats je in de ander. Richt je op de mens die je voor je hebt. Onbewust willen we als mens allemaal gezien, gehoord en begrepen worden. Je vervult dus met mensgerichtheid een basisbehoefte van de klant.
… en levert jouw organisatie ook veel op
- Nieuwe klanten zonder marketingkosten. Enthousiaste klanten worden ambassadeurs die hun verhaal doorvertellen. En dat is de beste marketing die je kunt hebben, die bovendien niets extra kost.
- Meer omzet dankzij loyaliteit. Ambassadeurs blijven langer klant en kopen meer.
- Meer werkplezier. Werken met blije klanten is leuk en maakt je werk ook makkelijker. Hoe zou het voor jou zijn als je elke dag klantcontact hebt waar je energie van krijgt?
Klantgerichter werken? Zelf aan de slag met 4 praktische tips
Het leuke is dat we als mens van nature zijn geprogrammeerd om anderen te helpen. Klantgericht ‘doen’ is dus in de basis heel goed te doen: