trainingsfoto 2 header mobile klantcases

Hoeveel stress kun jij hebben?

7 tips om je window of tolerance te vergroten 

5 december 2022

Bij de ene deadline ben je enorm productief en presteer je extra goed door de druk. Een paar weken later bezorgt een andere deadline je slapeloze nachten. Met de grootste moeite lever je iets op. Hoe kan dit? Grote kans dat het te maken heeft met jouw ‘window of tolerance’. Lees verder en ontdek waarom stress je soms tot grote hoogten stuwt – en soms juist naar beneden haalt. Ook geven we je een aantal praktische tips om jouw stresstolerantie te verhogen.    

Stress aankunnen: window of tolerance

Het liefst zitten we allemaal goed in ons vel. Je hebt dan ruimte voor mensen om je heen, kunt logisch nadenken en je inleveren in anderen. Je kunt handelen, leren en je emoties beheersen. Klinkt goed, toch? Beland je in een stressvolle situatie, dan kun je die aan als je je lekker voelt. De stress valt binnen jouw ‘window of tolerance’. Je blijft dan goed functioneren. Met een beetje stress is dus niets mis. 

Stress die te lang duurt of te groot is

Maar wat nu als die deadline gehaald is en je nog steeds dagelijks stress ervaart, bijvoorbeeld door de sfeer op kantoor? Of als er meteen 3 nieuwe deadlines bij komen? Als stress te lang aanhoudt of te hoog oploopt, schiet je het spreekwoordelijke raam uit. Bij stress maakt jouw lijf stresshormonen aan zodat je kunt vechten, vluchten of bevriezen. Kom je buiten jouw window of tolerance, dan blijft deze modus aan en wordt je window zelfs kleiner. Jouw stress-systeem wordt overgevoelig en je krijgt van de kleinste prikkels stress. Ook als er geen deadline of lastige collega in de buurt is.    

Hyper- of hypo-arousal

Een overgevoelig stress-systeem is niet zonder consequenties. Jouw brein kiest een reactie en reageert op 2 mogelijke manieren:

  • Hyper-arousal. Je hartslag gaat omhoog, je trilt, bent extreem prikkelbaar en raakt overspoeld door emoties en jouw lichamelijke reactie. 
  • Hypo-arousal. Je hartslag gaat juist omlaag, je voelt je emotieloos, neerslachtig en passief. Je vermijdt anderen en komt onbereikbaar over. 

In beide gevallen wordt jouw denkende brein korte tijd afgesloten. Je kan niet langer goed nadenken, iets opnemen of je emoties beheersen. 

Stress herkennen bij jezelf

Hoe is het gesteld met jouw stress? En zit je nog binnen een gezond bereik? Je vindt hieronder een overzicht van de meest voorkomende stress-symptomen. Misschien herken je ze bij jezelf, in meer of mindere mate. Ben je overmatig aan het piekeren, slaap je slecht, ben je vergeetachtig, snel geïrriteerd, heel moe, gespannen of voel je je depressief? Druk je emoties weg door te snoepen, alcohol te drinken of andersoortig vluchtgedrag? Neem deze signalen van jouw lichaam en geest serieus én ga alvast aan de slag met de tips uit dit artikel. 

Vergroot jouw window of tolerance

Wil je stress de baas blijven? Dan is het effectief om je window of tolerance te vergroten in plaats van ‘binnen’ het window te blijven. Als er dan iets gebeurt, kun je kalmer reageren en in verbinding blijven met anderen. Wat kan je dan doen om je window of tolerance nu direct al te vergroten na een heftige of langdurige periode van stress? 

Check-in: waar komt jouw stress vandaan?

Ga eerst op diep zelfonderzoek uit. Breng in kaart wat jou stress geeft. Doe dit eventueel met een coach of therapeut. En vergeet ook niet te kijken waarvan je juist ontspant en positieve energie krijgt. We helpen je graag op weg met wat onderzoeksvragen: 

  • Wat doet stress met mij? Hoe reageer ik erop? Wat zijn mijn gevoelens en gedachten hierbij? Hoe reageer ik wanneer ik juist geen stress heb?
  • Wat geeft mij stress? Waar maak ik me zorgen over? Welke gebeurtenissen of situaties geven mij stress? En welke (slechte) gewoonten? Na welke activiteit ben ik volledig uitgeblust?
  • Wat doe ik bij stress? Welk gedrag laat ik zien; raak ik angstig, snel geïrriteerd of bevries ik juist? Schrijf op wanneer je je gestresst voelt, wat de oorzaak is en wat jouw gedachten en gevoelens zijn.
  • Hoe ga ik er mee om? En, wat doe ik dan? Ga ik meer eten of juist minder? Maak ik ineens ongezonde keuzes? Ga ik in de overdrive of ga ik juist stilzitten?
  • Waar krijg ik energie van? Wanneer voel je je blij? Welke activiteit boost jouw positieve energie? 
  • Hoeveel heb ik te doen? Verken welke projecten, taken en verplichtingen je op je bord hebt. Hierdoor neem je er minder snel werk bij.
  • Wat vind ik belangrijk? Durf harde keuzes te maken. Soms moet je projecten en verplichtingen uit je leven verbannen om verder te komen. Dat is soms moeilijk of pijnlijk, maar nodig om jezelf in balans te houden
Vergroot jouw stresstolerantie

Herken jij symptomen van stress in de vorm van hyper- of hypo arousal? Hoe zou het zijn voor je als je meer rust ervaarde en stress hanteerbaar kunt houden? Dat is te leren. Begin vandaag nog met deze onderzoeksvragen om jouw stresstolerantie en dus jouw window te vergroten. Wil je je verder verdiepen en oefenen met een expert? Kijk dan eens of onze training ‘Omgaan met stress’ iets voor je is. Of vraag onze groei-expert om advies.