header mobile klantcases

Deze basisfactor voor goede samenwerking binnen een team ziet bijna iedereen over het hoofd

Dé basisfactor voor optimale samenwerking en teamprestaties

9 september 2022

Rollende ogen als een collega een idee oppert. Een gesprek op fluisterende toon bij de koffieautomaat, dat stilvalt als je langsloopt. ‘Grapjes’ over iemand die eigenlijk helemaal niet zo grappig zijn. Negativiteit op werkvloer is killing voor goede teamsamenwerking. Dus organiseer je een training om elkaar positieve feedback te geven. Of misschien gaan jullie zelfs aan de ‘feedforward’. Zeg eens eerlijk: hoe lang hielden jullie het effect van die training vast? Grote kans dat je de basisfactor voor blijvende, goede samenwerking over het hoofd hebt gezien.

Communicatie aanpakken is symptoombestrijding

Je bent zeker de enige niet die worstelt met strubbelingen in de samenwerking binnen het team. Aan de oppervlakte lijkt het al snel een communicatieprobleem. Het gaat immers over elkaar aanspreken en hoe je met elkaar omgaat. Als we deze ‘ui’ wat verder afpellen, komt een andere laag tevoorschijn die dieper gaat dan gedrag. De vraag is: waarom vertonen jullie dit gedrag? Onveiligheid blijkt vaak aan de basis te liggen. Zolang je je onveilig voelt, is respectvolle, constructieve feedback geven niet aan de orde. Met een communicatietraining bestrijd je in dit geval dus hooguit het symptoom.

De basisfactor voor optimale teamprestaties

Hoe pak je het probleem bij de wortel aan? Onderzoek van Google geeft een mooie richting aan. Het bedrijf experimenteerde met 180 teams en vond één allesbepalend kenmerk voor optimale teamprestaties: psychologische veiligheid. De voordelen zijn een absolute nobrainer. Elk bedrijf wil immers:

  • twee keer zo effectief zijn;
  • mensen die langer bij het bedrijf werken;
  • meer omzet genereren.

Werk dat als thuis voelt

Voelt werk voor jou als een ‘safe zone’ waar je 100% jezelf kunt zijn? Gefeliciteerd! Dat duidt op psychologische veiligheid. Edmondson is als professor aan Harvard nauw betrokken bij dit onderwerp. Ze definieert het als groepseigenschap. Het betekent dat teamleden zich veilig voelen om interpersoonlijke, sociale risico’s te nemen. Ze durven zich kwetsbaar op te stellen en delen nieuwe ideeën. Een vraag stellen en fouten melden? Dat vinden psychologisch veilige teamleden de normaalste zaak van de wereld. Ze weten namelijk dat ze een constructieve reactie krijgen.

Het thuisgevoel scheppen in jouw team

Je hoeft niet aan de slag met kaarsen en kussentjes om een psychologisch veilig ‘thuisgevoel’ te scheppen. De 3V’s helpen je op weg:

Vertrouwen: dit ontstaat als mensen ervoor kiezen om vanuit een positieve verwachting met elkaar om te gaan.

Vrijmoedigheid: dit ontstaat als mensen zich zeker genoeg voelen om onbevangen en openhartig te zijn.

Verschil willen maken: dit herken je aan de drive in mensen om iets bijzonders te presteren.

Tips voor betere samenwerking en psychologische veiligheid

1 Geef het goede voorbeeld

Laat het gedrag zien dat je graag van het team ziet. Niet roddelen dus, wel een nieuwsgierige, open houding. Ook als de mening van een ander afwijkend is. Het helpt ook om je kwetsbaar op te stellen en toe te geven dat je soms een fout maakt. Wees niet te beroerd om adviezen te vragen aan collega’s en om hun feedback te vragen. En vergeet niet om je waardering naar anderen uit te spreken. We houden die nog (te) vaak voor onszelf.

2 Moedig gesprekken MET in plaats van OVER elkaar aan

Geef al je collega’s een podium en moedig hen aan om zich uit te spreken. Ook die (introverte) collega die zich niet zo snel uitspreekt. Vervolgens is het de kunst echt te luisteren en begrip te hebben voor wat wordt gezegd. Het bekende doorvragen en samenvatten helpt je daarbij.

3 Faciliteer veilige interactie

Betere samenwerking binnen een team? Begin vandaag nog bij jezelf!

Wil jij werken in een team waar grapjes echt grapjes zijn en waar hardop gepraat (en gelachen) wordt bij de koffieautomaat? Dan is het versterken van de psychologische veiligheid binnen jouw team een mooie stap. Door de diepere laag aan te pakken, volgt het gedrag ook: jullie communiceren beter en plukken de vruchten van die positieve samenwerking. Begin vandaag nog bij jezelf en neem je collega’s mee in de positieve beweging. Pas de komende periode onze tips toe en laat je verassen door het effect.

Wil je nog meer diepgang met jouw team bereiken? Kijk dan eens naar onze training Een Positieve Aanspreekcultuur of neem contact op met een van onze groei-experts voor advies. Een betere samenwerking binnen een team bereik je met Interactie Trainingen.