trainingsfoto 2 header mobile klantcases

Doelen bereiken? Je hebt er meer grip op dan je denkt!

De kunst van het manifesteren in 3 praktische stappen

24 november 2022

Je krijgt vanavond 10 gasten te eten en staat in de keuken. Het is 16:00 uur, met het voorbereiden moet je nog beginnen. ‘’Dit wordt niks, ik heb geen tijd meer, ik kan niet echt goed koken en de vorige keer vond ook niemand het echt heel lekker wat ik had gemaakt’’. Zijn dit de gedachten die door jouw hoofd gaan? Grote kans dat die dan ook waarheid worden. Je hebt de situatie ‘gemanifesteerd’. Het goede nieuws is dat je met manifesteren ook je voordeel kunt doen om dromen waar te maken. Lees verder hoe je dit bereikt.   

Wat je aandacht geeft, groeit

Manifesteren is het sturen van je gedachtes en ze op die manier werkelijkheid maken. Wat je aandacht geeft, groeit. Dat geldt zowel voor positieve als negatieve gedachtes. Sta je ’s ochtends op met de gedachte dat je hondsmoe bent? Dan voel je je waarschijnlijk de hele dag moe, deels omdat je onbewust focust op elk signaal van moeheid. Stel je eens voor: wat zou er gebeuren als je opstaat met de gedachte dat je vol energie bent en zin hebt om de dag aan te vallen? 

Manifesteren kun je leren

Manifesteren is een skill die je kunt aanleren en ontwikkelen. Dit wordt prachtig uitgediept door Willemijn Welten in haar boek ‘manifesteren kun je leren’. Net als bij elke skill geldt dat het ontwikkelen ervan liefde en aandacht vraagt. Er komt mogelijk ook de nodige mindf*ck om de hoek kijken. Je lijf werpt blokkades op en overtuigingen die je allang niet meer helpen. Toch is het zeker de moeite waard om manifesten onder de knie te krijgen. Want hoe fijn is het als je zelf invloed hebt op hoe je je voelt en hoe jouw leven zicht ontvouwt? 

Self fulfilling prophecies

Wil je succesvol zijn op je werk? Dan maakt het nogal uit hoe je de werkdag en collega’s tegemoet treedt. Is dat met een houding van ‘I can do this’ of een ‘zitten ze wel op mij te wachten’? Je voelt vast aan dat dit verschil maakt voor de uitkomst. Je creëert een self fulfilling prophecy en manifesteert wat je gelooft dat gaat gebeuren. Het gedrag dat je laat zien heeft namelijk ook invloed op hoe anderen hierop reageren. En de sturende sleutelrol is weggelegd voor jouw gedachten. Wat geloof je zelf, uitgesproken of onbewust?     

Kansen spotten en grijpen

Waarom zijn je gedachten zo belangrijk als je wilt manifesteren? Selectieve aandacht speelt hierin een belangrijke rol volgens de Britse neurowetenschapper Tara Swart. Ben je bijvoorbeeld bezig een nieuwe auto te kopen? Dikke kans dat je ineens veel autoreclames hoort op de radio. En dat je de merken die je overweegt te kopen, ineens overal ziet rondrijden. Zijn ze er echt meer dan andere auto’s? Welnee, je brein geeft selectief aandacht aan net dat ene automerk omdat die door het filter van ‘belangrijk’ komt. Dit principe helpt om kansen te spotten en ze te grijpen als het moment zich voordoet.   

Waar verlang je naar?

Dit is de basisvraag bij manifesteren. Hoe kom je achter het antwoord? Je hoeft niet maanden op een berg te zitten mediteren op de vraag ‘wie ben ik’. Daarmee neem je de individualistische route, terwijl juist de collectieve route interessant is. Vraag jezelf dus af: wat kan ik bijdragen aan de wereld en dit leven? Daarmee verleg je de focus van ontvangen naar geven en dat geeft jouzelf ook meer voldoening. Bijdragen doe je het beste met iets waar je plezier in hebt, dus focus daar eerst op als je antwoord zoekt op de vraag naar jouw verlangen.   

3 stappen om in actie te komen

Wil je in actie komen en jouw eigen werkelijkheid creëren? Dat kan vandaag al door met 3 stappen aan de slag te gaan.  

1 Intentie: waar verlang je naar?

Schrijf je doel op en deel het met vrienden, dat maakt het concreet. Tip: formuleer het positief. Dus niet: ‘Ik wil minder negatief praten over anderen’. Wel: ‘Ik waardeer de positieve eigenschappen in mensen’. Komt er niet direct een verlangen of doel bovendrijven? Overweeg dan te mediteren. Dat kan gewoon thuis, eventueel met een (online) geleide meditatie. Dit helpt om uit je hoofd te komen en dieper naar binnen te kijken: wat wil je echt? 

2 Stel je voor…

Hoe ziet jouw werkdag eruit als je alleen nog de positieve eigenschappen van collega’s waardeert? Hoe reageren ze op je, hoe voel jij je? Met welk gevoel stap je in de avond in bed? Ook hier helpt het om met je ogen dicht een rustig momentje te pakken. 5 minuten is al genoeg, dus iedereen heeft er tijd voor. 

3 In actie komen door de realiteit te bekijken

‘Mental contrasting’ helpt om in actie te komen. Gabriëlle Oettingen beschrijft het principe in haar boek ‘Rethinking Positive Thinking’. De kunst is om naast je droom, ook de huidige realiteit te doorleven. Dat is misschien niet altijd leuk als je nu ergens staat waar je niet wilt zijn. Het is wel nodig om jezelf ‘aan te zetten’ en na te denken hoe je het gat tussen heden en toekomst gaat dichten. Dit geeft extra energie en zorgt dat je in actie komt.  

Ervaar het verschil door vandaag te beginnen

De volgende keer dat je om 16:00 uur in de keuken staat weet jij dat je dat diner een groot succes gaat maken. Je hebt het verlangen om een goede kok en gastheer of -vrouw te zijn gedeeld met je omgeving. Je hebt er misschien wel een vision board van gemaakt en die boven het fornuis gehangen. En je hebt gemediteerd en gevisualiseerd hoe fijn de avond is als jij relaxt aan tafel zit met smullende gasten. Vergeet niet dat het begint met concrete stappen. Pak dat kookboek, probeer een nieuw recept en geniet van het resultaat. 

Zin om je verder te verdiepen in manifesteren? Bekijk dan onze training ‘Van Droom naar Werkelijkheid met manifesteren’. Of stel jouw vragen aan onze groei-experts via deze pagina.