trainingsfoto 2 header mobile klantcases

Conflicten oplossen op de werkvloer? Word een uil!

4 tips voor win-winoplossingen bij conflicten 

22 augustus 2022

Een koude oorlog op de werkvloer, collega’s die elkaar niet meer aankijken of dominante types die altijd hun zin erdoor duwen. Het effect van een conflict kan behoorlijk pittig zijn voor de werksfeer en -relaties. Zijn conflicten onvermijdelijk, of is er ook een situatie denkbaar waarin iedereen er beter uit komt? Als je er wijs mee omgaat is dat laatste zeker mogelijk. We geven je 4 tips.  

1 Zie een conflict als een kans

De meeste mensen vinden een conflict geen ‘hoera’ waard. Het lijkt makkelijker om een probleem te ontkennen. Om gewoon verder te gaan en de confrontatie te vermijden. Soms is dat ook zo. Het punt is alleen dat het probleem dan ook blijft bestaan en daardoor misschien totaal escaleert. Zie een conflict daarom liever als kans. Herkennen en erkennen van conflicten op de werkvloer leidt tot betere oplossingen en een frisse blik op de zaak.

2 Herken het conflict

Wanneer heb je met een conflict te maken?

  • Situatie: Er speelt zich iets af tussen individuen of groepen waarin tenminste één van de partijen zich door de ander gedwarsboomd voelt. En bereid is om ertegenin te gaan. 
  • Aard: Het kan gaan om een meningsverschil of om verschillende belangen. 
  • Oorzaak: ”Conflict exists when one person has a need of another ant that need is not being met”. Dit kan bijvoorbeeld door tijdsgebrek ontstaan, of door totale miscommunicatie. 
  • Vormen en stadia: Er kan onbewust al een conflict aanwezig zijn zonder dat je het zelf door hebt. In dat geval zit je in fase 1 (de ‘latente’ fase). In fase 2 ben je je bewust van het conflict, maar het speelt nog steeds onderhuids. In fase 3 begint het aan de oppervlakte te komen en neem je stelling. En, je raadt het al, in fase 4 (escalatie) openbaart het conflict zich. 

 

3 Ken elkaars conflicthanteringsstijl

Er zijn allerlei relevante modellen en theorieën die helpen een conflict te analyseren. De Gordonmethode bijvoorbeeld, Geweldloos Communiceren of NLP. Wij zijn fan van het conflicthanteringsmodel van Kilmann. De nadruk ligt op de balans tussen het eigen belang en dat van een ander. Afhankelijk van hoe je met die belangen omgaat, kun je jezelf en de ander indelen bij een conflicthanteringsstijl: 

  • De schildpad vermijdt een conflict liever volledig. 
  • De teddybeer heeft de neiging zichzelf weg te cijferen en het belang van de ander voorrang te geven. 
  • De haai heeft een forcerende aanpak en is gericht op het bereiken van eigen doelen. 
  • De uil bekijkt beide belangen en probeert van daaruit samen tot een win-winsituatie te komen. 

 

Conflicthanteringsmodel Kilmann

4 Stel jezelf kritische vragen

Wij geloven dat ‘uilen’ het meeste bereiken op de lange termijn. Hiervoor is het wijs jezelf eerst een aantal kritische vragen over jouw intenties te stellen:

  • Wil je echt verbinding met de ander? 
  • Ben je bereid bloot te geven wat er in jou omgaat? 
  • Ben je oprecht bereid te luisteren naar wat de ander beweegt? 

Beantwoorden beide partijen deze vragen met ‘ja’? Dan heb je een platform voor wederzijds respect en een duurzame oplossing voor conflicten. Dit is samen te vatten in het model van verbinding (zie afbeelding). Door elkaars belangen te kennen en hierop passend te reageren probeer je van een conflict een win-win situatie te maken. Die win-win is overigens geen heilige graal. In sommige situaties is het juist goed om toe te geven of te vermijden. Of om de kansen voor een compromis te verkennen. 

Conflicten oplossen op de werkvloer

Conflicten oplossen op de werkvloer begint bij jezelf

Ook werken aan win-win oplossingen? Begin dan eens met jouw eigen conflicthanteringsstijl onder de loep te nemen. En stel jezelf kritische vragen over jouw intenties. Wil je verder de diepte in? Neem een kijkje bij onze training ‘Positief Omgaan met Conflicten’. Je kunt ook contact opnemen met een van onze groei-experts om te bespreken welke aanpak bij jou past. Conflicten oplossen op de werkvloer begint bij jezelf.