Hoe krijgen die wielrenners in de Tour de France het toch voor elkaar om uren achter elkaar de steilste bergen te beklimmen? Hoe komt het dat het Koninklijk Concertgebouworkest zo wereldberoemd is en volle zalen trekt? Waarom krijgen sommige bedrijven de meest ambitieuze doelen schijnbaar moeiteloos van de grond? Het antwoord is niet eenduidig; er komen allerlei factoren samen bij succes. Een factor mag daarbij zeker niet over het hoofd worden gezien: flow. Lees verder en ontdek hoe ook jij of jouw team verder komt met flow.
Volledig opgaan in een activiteit
Ben je wel eens ergens mee bezig geweest om toen je op de klok keek, tot de conclusie te komen dat er ‘ineens’ 3 uur voorbij waren? Grote kans dat je in de flow zat. Dit concept is bedacht door
Csikszentmihalyi (spreek uit: Tsjiek Sent Mihaj). Hij omschrijft flow als een mentale toestand waarin je besef van tijd en zelfbewustzijn verliest. Dat is positief: het geeft een motiverend gevoel en je gaat helemaal in de activiteit op. Sporters en muzikanten ervaren het, maar ook op de werkvloer ligt flow binnen handbereik. Je hoeft alleen een paar duwtjes te geven.